A Cruel Mistress

written by Daniel Ord Rasmussen on May 5, 2008 in Blog with no comments

Sjældent har et spil optaget så megen opmærksomhed, som GTA denne gang har gjort. Samtidig mener jeg dog, at det er vigtig at pointere, at det ikke er perfekt. Efter samtaler med andre spillere, er der generel enighed om, at GTAs største fejl stort set stadig er der. Vi taler her om manglende save-points, samt følge-efter-missioner, som simpelthen er for lange.

Man kører frem til bestemmelsesstedet (eller tager en taxa, som efterhånden ofte er tilfældet), man står ud af bilen, og følger efter en person (til fods). Man må ikke komme for tæt på. Det tager lang tid, og til sidst ender man i en lejlighed, hvor der er skudduel. Som sådan ikke en svær mission (for der er svære missioner!), men for søren hvor er et træls, at skulle gøre det hele igen, fordi en eller anden klovn er heldig med en shotgun.

Desuden er det sociale aspekt rigtigt irriterende – jeg gider ikke bowle med folk, jeg vil bare lades i fred.

Det sagt, så er GTA et spilmæssigt mesterværk. Der er så meget at lave, at man glemmer at lave det. Man bliver hele tiden ringet op på mobilen, og der er sjældent tid til at kede sig. Man har ikke rigtig øjeblikke, hvor man ikke ved hvad man skal – det kunne være et problem i de tidligere spil.

GTA sætter nok en høj standard, og på den måde bliver vi nok først rigtigt opmærksomme på, hvor godt det faktisk er, næste gang vi spiller et nyt spil. Hvis der er mindre at lave, hvis den åbne verden er mindre, så bliver vi skuffede. GTAs største bedrift, er derfor at skubbe branchen fremad. Der skal lægge kærlighed og mange, mange timer i gode spil – og måske også mange penge. Sjældent har jeg før set så meget markedsføring, som jeg har for spillet – bare i bybilledet i Århus. Det er på op til mange busser og plakatophæng.

In other news, så er Jacks pc stadig nede, og det har desværre indflydelse på vores evner til at lave comics. Så snart vi får købt ham noget nyt hardware, så vil der igen komme updates. Vi beklager.