Vote Obama, play Burnout!

written by Daniel Ord Rasmussen on November 1, 2008 in Blog with no comments

Nu står verden ikke længere. Der er valgmateriale i vores computerspil. Obama-kampagnen har købt reklameplads i bl.a. Burnout, Madden og NBA Live.

Jeg ved ikke helt hvordan jeg har det med ideen. Som udgangspunkt synes jeg ,det er ret skrækkeligt. Hvorfor dog blande vores nuværende politiske miljø sammen med vores eskapisme? Det er en usaglig blanding, ja, nærmest en bastardisering. Nu er der ikke længere noget, der er helligt. Hvorfor ikke få Amnesty til at reklamere i Battlefield?

Men når det så er sagt, så er det måske en god ting. Betyder det, at spil nu bliver taget alvorligt? Er det ikke bare en fornuftig måde, at udnytte plads som alligevel er til salg? Burde vi være taknemmelige for, at det ikke er McCain (han er vist på vej med noget lignende)? Og tilføjer det ikke bare endnu en grad af realisme – rigtige reklamer i vores fodboldspil? Omvendt hiver det mig lidt ud af Burnout, som ikke er så ”realistisk”. Her ryger immersionen lidt, når jeg bliver gjort opmærksom på real-world-politics.

Jeg kan i sidste ende leve med det. Jeg vil dog ikke have, det går, som det er gået med product placement. Det nok mest kendte eksempel (på nettet), er den amerikanske serie Eureka, som solgte sin sjæl til Degree Deodorant. Det er én ting, at måtte vise deo’en hele tiden, men en del af sponsoraftalen var, at mindst én episodes klimaks skulle involvere Degree. Deo’en skulle altså være med til at redde vores helte – det udmøntede sig i noget langt ude intens varmebeskyttelse. Du kan læse en recap af den omtalte episode her.