The Future of Gaming: OnLive (og dagens sjove indslag)

written by Daniel Ord Rasmussen on March 24, 2009 in Blog with no comments

Jeg er ofte svær af imponere, når det kommer til teknologi. Jeg har en sund skepsis for “urealiserbare” ideer. Men den her har godt nok slået benene væk under mig. Jeg hørte tale om et system som dette sidste år, men regnede med det var langt ude i fremtiden. Viser sig så, at fremtiden er 2009.

Kort fortalt er OnLive en service, som gør streaming a spil mulig. Dvs. alle beregninger og grafik klares “server side”, og man bare skal give input på sin egen pc / konsol. Det smarte, udover ingen installation? Du kan potentielt set spille Crysis på din netbook, fordi alle beregninger foregår “in the cloud”. Cloud computing, som jeg før har skrevet om, har altså pludselig taget et stort skridt fremad.

Iflg. udviklerne kræver det for øjeblikket “bare” en 5mb forbindelse for at streame 1280×720, eller alm. konsol-opløsning på 720p / 60hz. Og der kan mange trods alt være med. Det er ikke lykkes mig at finde rigtige demoer af servicen, men det lyder på Gamasutra som om, at det virker som annonceret. Det kan have store, store konsekvenser for spilbranchen. Tænk hvis man ikke behøvede bruge formuer på pc’er, for at spille – at man ikke behøvede opgradere – og at man kunne spille på Macs, Netbooks, gamle pc’er etc.. Det er mildest talt fantastisk.

Udover softwaren til pc (1mb plugin til din browser), så annoncerede OnLive også en “micro console” til tv’et, altså en boks som kan streame til skærmen, som er på størrelse med en halv Wii.

Der skulle komme en beta af servicen senere, og alm. launch op mod jul. Der vil være tale om en subscription service, måske med leje / køb af spil. Jeg vil holde skarpt øje med konceptet, da det er enormt spændende. Også for andet end spilbranchen. Og jeg tror stadig ikke helt på det – jeg må med i den beta…

Gamasutra – News – GDC: OnLive Announces Cloud-Based Gaming Service

P.S. Som lovet, hermed dagens underholdende serie af billeder fra Twitter og Flickr.