“Danish Mother Seeking” Mediestunt fra VisitDenmark

written by Daniel Ord Rasmussen on September 13, 2009 in Blog and Featured Articles with 2 comments

Hvis man bruger nettet i Danmark, i disse dage, så er man vist nødt til at have en holdning til den seneste virak om unge “Karen” (karen26), som efterlyser sit barns far på Youtube. Hvis ikke du har hørt om sagen, så se lige videoen (og bidrag til dens imponerende antal besøg). EDIT 14-09-09 12.00: VisitDenmark har åbenbart fjernet videoen lige for øjeblikket. Smart. Ikke nok med at de ikke kan lukke ned for den (der er allerede kopier), men nu kan de heller ikke track’e på den. De indrømmer naturligvis også “fejl”. Super, godt lavet.

Tilbage? Godt. Twitter-folket gik naturligvis hurtige i gang med at afdække, om det var rigtig eller en viral kampagne for kondomer eller mod druk. Andre bud lød på VisitDenmark, som det viser sig at være.

TV2.dk har interviews med VisitDenmark og bureauet bag, som følger:

“Historien viser, at Karen er en dansk kvinde som med værdighed og selvstændighed lever i et frit samfund, som giver hende rammerne til, at hun kan træffe de valg, hun som kvinde har lyst til i sit liv. Så vi markedsfører Danmark som et frit sted med plads, og det er vi glade for, at så mange rundt omkring i verden har valgt at se.” Dorte Kiilerich, direktør VisitDenmark

“Jeg tror, det er den mest effektive kampagne, der er skabt nogensinde for en dansk virksomhed.” Peter Helstrup, strategisk direktør i Grey KBH.

Lad os tage citaterne et for et. Jeg synes delvist Kiilerich kan have ret. Sådan kan videoen tolkes – Danmark har ryg for at være frisindet og ”det lykkeligste sted på jorden”. Men samtidig må man indrømme, at det stiller ”Karen” i et særdeles uflatterende lys. Hun er let på tråden og drikker så meget, at hun ikke kan huske hvem hun har sex med. Det er altså ikke et forbillede for verdens ungdom, og vil vi have turister hertil, som synes det er fedt?

Helstrup er naturligvis ikke neutral i sagen, men han tager måske munden lidt vel fuld her. Fordi en video får omtale og air time behøver den ikke nødvendigvis være ”effektiv”. Selvom dårlig omtale er bedre end ingen omtale, så kan sociale medier give bagslag som intet andet medie – netop fordi det er baseret på gensidig tillid mellem afsender og modtager. Se modtagelsen af Brüno filmen som case.

Det har været sjovt for folk at finde kampagnens formål (og finde ud af om det overhovedet var en kampagne), men alle de mange mennesker, som ser videoen på Youtube, har jo ingen ide om at det er en ”spøg”. Og hvis der er noget som sætter sindene i kog på på nettet, så er det uærlighed og at man ikke tager communities seriøst.

Jeg er i syv sind. Jeg synes ikke kampagnen er heldig, jeg er meget uenig med Helstrup, og jeg arbejder selv med digital turisme. Jeg er altså heller ikke fri for part her.

Adam Bindslev siger følgende på Twitter, og har helt ret: #karen26 er resultatet af en kultur, hvor man tror, at antallet af hits på Youtube er målet – ikke midlet.”

Det opsummerer lidt kernen her – mange hits er ikke nødvendigvis lig et godt resultat. Det skal vi til at have udbredt lidt. Det lader pt. til, at det mest er danskerne, som har et problem med kampagnen. Vi mangler at høre fra udlandet – det kan jo være, at det bliver en effektiv satsning…

Men den har godt nok mange klik på Youtube. Det skal de da have.

Edit #2 14-09-09 12.41: VisitDenmark har lagt en pressemeddelelse op om, hvorfor de har fjernet videoen. Vil ikke helt kalde det en undskyldning, men en underlig kontrast til tidligere skråsikre udmeldinger.

[ad#pic1]