“Danish Mother Seeking” Mediestunt fra VisitDenmark

Home / “Danish Mother Seeking” Mediestunt fra VisitDenmark

Hvis man bruger nettet i Danmark, i disse dage, så er man vist nødt til at have en holdning til den seneste virak om unge “Karen” (karen26), som efterlyser sit barns far på Youtube. Hvis ikke du har hørt om sagen, så se lige videoen (og bidrag til dens imponerende antal besøg). EDIT 14-09-09 12.00: VisitDenmark har åbenbart fjernet videoen lige for øjeblikket. Smart. Ikke nok med at de ikke kan lukke ned for den (der er allerede kopier), men nu kan de heller ikke track’e på den. De indrømmer naturligvis også “fejl”. Super, godt lavet.

Tilbage? Godt. Twitter-folket gik naturligvis hurtige i gang med at afdække, om det var rigtig eller en viral kampagne for kondomer eller mod druk. Andre bud lød på VisitDenmark, som det viser sig at være.

TV2.dk har interviews med VisitDenmark og bureauet bag, som følger:

“Historien viser, at Karen er en dansk kvinde som med værdighed og selvstændighed lever i et frit samfund, som giver hende rammerne til, at hun kan træffe de valg, hun som kvinde har lyst til i sit liv. Så vi markedsfører Danmark som et frit sted med plads, og det er vi glade for, at så mange rundt omkring i verden har valgt at se.” Dorte Kiilerich, direktør VisitDenmark

“Jeg tror, det er den mest effektive kampagne, der er skabt nogensinde for en dansk virksomhed.” Peter Helstrup, strategisk direktør i Grey KBH.

Lad os tage citaterne et for et. Jeg synes delvist Kiilerich kan have ret. Sådan kan videoen tolkes – Danmark har ryg for at være frisindet og ”det lykkeligste sted på jorden”. Men samtidig må man indrømme, at det stiller ”Karen” i et særdeles uflatterende lys. Hun er let på tråden og drikker så meget, at hun ikke kan huske hvem hun har sex med. Det er altså ikke et forbillede for verdens ungdom, og vil vi have turister hertil, som synes det er fedt?

Helstrup er naturligvis ikke neutral i sagen, men han tager måske munden lidt vel fuld her. Fordi en video får omtale og air time behøver den ikke nødvendigvis være ”effektiv”. Selvom dårlig omtale er bedre end ingen omtale, så kan sociale medier give bagslag som intet andet medie – netop fordi det er baseret på gensidig tillid mellem afsender og modtager. Se modtagelsen af Brüno filmen som case.

Det har været sjovt for folk at finde kampagnens formål (og finde ud af om det overhovedet var en kampagne), men alle de mange mennesker, som ser videoen på Youtube, har jo ingen ide om at det er en ”spøg”. Og hvis der er noget som sætter sindene i kog på på nettet, så er det uærlighed og at man ikke tager communities seriøst.

Jeg er i syv sind. Jeg synes ikke kampagnen er heldig, jeg er meget uenig med Helstrup, og jeg arbejder selv med digital turisme. Jeg er altså heller ikke fri for part her.

Adam Bindslev siger følgende på Twitter, og har helt ret: #karen26 er resultatet af en kultur, hvor man tror, at antallet af hits på Youtube er målet – ikke midlet.”

Det opsummerer lidt kernen her – mange hits er ikke nødvendigvis lig et godt resultat. Det skal vi til at have udbredt lidt. Det lader pt. til, at det mest er danskerne, som har et problem med kampagnen. Vi mangler at høre fra udlandet – det kan jo være, at det bliver en effektiv satsning…

Men den har godt nok mange klik på Youtube. Det skal de da have.

Edit #2 14-09-09 12.41: VisitDenmark har lagt en pressemeddelelse op om, hvorfor de har fjernet videoen. Vil ikke helt kalde det en undskyldning, men en underlig kontrast til tidligere skråsikre udmeldinger.

[ad#pic1]

2 thoughts on ““Danish Mother Seeking” Mediestunt fra VisitDenmark”

  1. Godt indlæg Daniel. Jeg vil give dig og Adam ret i at man lidt for ensidigt fokuserer på eksponeringen som succeskriterie.

    Som kreativ er jeg lidt ambivalent omkring der her sag fordi KarenDK26 virkelig ER et kreativt gennemført koncept. Men den badwill som jeg desværre tror VisitDenmark får ud af det, kan gøre det sværere for at andre bureauer at sælge virale ideer ind i fremtiden.

    Med de positive briller på tror jeg dog at "den falske mor" kan være med til at skabe et nyt vigtigt fokus i forhold til markedsføring i Sociale Medier. Kampagnen kan sætte en debat i gang om at den gammeldags reklametankegang om eksponering måske ikke fungerer.

    Sociale medier drives af mennesker. Og mennesker bør aldrig gøres til ufrivillige reklamesøjler i en outdated push-stategi. I stedet bør man som virksomhed eller organisation finde kreative måder at skabe mening for folk.

    I VisitDenmarks eksempel kunne strategien være at inddrage turister, der allerede har et godt indtryk af Danmark. Hvis man kunne samle og engagere dem via sociale medie platforme, ville blot 10.000 personer kunne gøre en betydelig forskel. Man ville ikke alene have et antal frivillige reklamesøljer, man ville også kunne aktivere en global tænketank af researchere og udviklere, der kunne bidrage med uvurderlige input til fremtidig kommunikation.

    Lige nu har KarenDK26 omkring en million hits på YouTube, men at dømme ud fra kommentarerne går 90% af opmærksomheden på en stakkels mor og et faderløst barn.
    Jeg tror simpelthen at folkene bag videoen har misset den del af regnestykket, der handler om folks medfølelse. Mit gæt er at de virkelig ser det her som en uskyldig "hvid løgn" og jeg giver dem ret i at Karen udstråler selvstændighed og værdighed, men de 90% vil aldrig tolke dette og sætte det i forbindelse med Danmark. De tænker på moderen og barnet – that's it.

    Alt i alt tror jeg at "Danish mother seeking" vil være skelsættende for hvordan virksomheder agerer i sociale medier i fremtiden. Mit bud er at udviklingen vil være positiv.

    1. God iagttagelse omkring den mulige debat vedrørende tidligere reklameformer. I dag findes der efter alt at dømme dårlig omtale, især når det kommer til medier, som tillader svar fra brugerne.

      Vi arbejder selv en del med "ambassadører", som vel ca. er det du efterlyser ved inddragelsen af turister i markedsføringen. Ved at benytte "ildsjæle", som ikke nødvendigvis er udlændinge, giver man turister en mulighed for at interagere med deres destinationer på en langt mere ægte facon.

      Jeg forventer på et eller andet plan at VisitDenmark kommer med en kommentar senere på ugen, hvori de beklager modtagelsen, men så ikke rigtigt undskylder alligevel.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.