Facebook Sponsored Stories giver nye muligheder for annoncering

written by Daniel Ord Rasmussen on February 25, 2011 in Blog with one Comment

Facebook har fornylig lanceret en ny type annoncer, som fremhæver dine venners aktivitet. Ved at fremhæve fx en ”synes godt om” handling, eller et indlæg fra en Facebook-sides væg, er ideen, at man kan øge interaktionen med indhold på Facebook.

Der er tre typer sponsored story:

  • Like story
  • Check-in story
  • Pages post story

Like story

Når en Facebook-bruger klikker ”like” eller ”synes godt om” i forbindelse med et indholdselement på Facebook, så får hans eller hendes venner som oftest en opdatering på deres væg. Her står der, at Daniel netop har ”synes godt om” fx Hennings statusopdatering eller Bents Brugbilbiks’ side. Dette øger naturligvis indholdets synlighed, og øger måske også interaktionen med det.

På et tidspunkt ryger historien dog ud af brugerens væg, fordi der vil være nye historier, som tager pladsen. Det er her, at Like stories kan bruges. Man kan nu lave en annonce ud af hændelsen, således at den dukker op ovre i højre side af brugerens skærm. På billedet her er jeg selv brugt som eksempel. Annoncen vil altså hos mine venner se sådan ud: ”Daniel synes godt om Seismonaut” – hvis de var venner med mig, og jeg var fan af Seismonaut (hvilket jeg naturligvis er, ehem).

Når du som sideadministrator laver en annonce, så kan du normalt målrette efter en lang række parametre. Med Sponsored stories er der altid en forbindelse med dine venner. I Like stories bliver annoncen kun vist for folk, som har mindst én ven, som allerede er fan af den pågældende side. Ideen er, at annoncen vil virke bedre, og opfordre til ”likes”, da venner som regel trods alt har nogle fællesinteresser.

Check-in story

Yep, you guessed it. Samme fortælling, her handler det bare om check-ins til Facebook Places i stedet. Her vises mit check-in for venner af min sides fans. Man har naturligvis kun den mulighed, hvis ens side indeholder Places-funktionalitet. Hvordan man sørger for, at den er til stede, må være et tema i et andet blogindlæg engang.

Pages post stories

Den sidste type ligner ovenstående, men er endnu mere specifik i sin målretning. Annoncen vises her kun for folk, som allerede synes godt om din side. Når du poster et indlæg, så ryger det til sidst ud under bunden af folks vægge. Med Pages post stories kan du  ”feature” en opdatering i annoncefeltet til højre. Det er altså en måde at fremhæve indhold intern i den gruppe af mennesker, som allerede synes godt om din side – og dermed ikke nødvendigvis kun lavet til at hente nye medlemmer.

Sponsored stories respekterer dine privacyindstillinger

– men du kan ikke melde dig helt ud

Alt i alt er de nye muligheder altså alle udelukkende social funderet. De er alle baseret på enten dine egne skabelser, eller på hvad dine venner foretager sig. Jeg kører for øjeblikket nogle forsøg, for at se hvor effektive de nye annoncetyper er – så det må blive en cliffhanger.

Man kan diskutere, om ikke man efterhånden begynder at bruge ens venner på lidt fordækte faconer her. På sin vis er der ikke tale om noget nyt – de forskellige typer annoncer har alle bare tidligere været en del af din strøm. Nu er de blevet isoleret, og annoncører kan få fornøjelse af at betale for brugen af dem.

Du kan ikke undgå at dukke op i annoncerne hos dine venner. Til gengæld respekterer de naturligvis dine privacyindstillinger, og du vil aldrig dukke op hos folk, som ikke har tilladelse til at se dine aktiviteter og din væg. Kort sagt er der endnu engang en god grund til at gennemgå dine indstillinger, og checke, hvem kan se dine udskejelser. Men det har du vel allerede gjort, ikke sandt?