Første blik på Google+

written by Daniel Ord Rasmussen on June 30, 2011 in Blog with one Comment

Google forsøger sig endnu engang på et område, de aldrig har forstået: Sociale netværk. Google+ er Googles svar på Facebook, LinkedIn og Twitter i ét. Men er det godt?

Ved første øjekast ligner Google+ en lidt mere stilren udgave af Facebook. Layoutet er nogenlunde det samme, hvilket gør, at man hurtigt føler sig hjemme. I stedet for at genopfinde den dybe tallerken har Google valgt at tage udgangspunkt i noget, som folk allerede kender. Det kan vise sig, at være en god ide.

Privacy Settings fra starten

Til forskel fra Facebook, så har Google gennemtænkt mange af ”privatlivsindstillingerne” fra begyndelsen. De har specifikke løsninger på mange af de udfordringer, som Facebook er blevet klandret for gennem de seneste år. Adgangen til indstillingerne er nem, og det forgår på et sprog, så de fleste kan være med.

Hver gang man ændrer et punkt i sin profil, dukker der en indstillinger op, som tillader ændring af ”synlighed”. På den måde har man altså et overblik hurtigt.

Privacy indstillinger på Google+

Privacy indstillinger på Google+

Circles: Med hvem deler man hvad?

Inspireret af både Facebooks lister og Diasporas ”sfærer” (kan du huske dem?) er ens kontakter helt fra begyndelsen arrangeret i circles, altså bogstavelige omgangskredse. Der er et par standarder, som fx familie og venner, og derefter kan man lave sine egne. Dermed kan man eksempelvis have en circle for vennerne, en for kolleger, én for familie, én for fodboldklubben etc.. Altså undgår billederne fra moster Odas fødselsdag at blive delt med chefen.

Det virker som en ret smart måde at starte et system op. Interfacet er også lækkert – man trækker bare folk over circlerne, og dropper dem ned i en gruppe. Hver gang man deler noget, som fx statusopdateringer, billeder eller andet, bestemmer man  altså også, hvem der skal have adgang til det.

Google+ Circles

Google+ inddeler kontakter i såkaldte "circles", som bestemmer, hvad hver person har adgang til

Filter failure?

Men hvad sker der, når man når de 230 venner, som er gennemsnittet på en dansk Facebook-konto? Man kan let filtrere i ens stream på Google+, men man mangler derefter den mere overordnede Facebook-lignende nyhedsstrøm. Den blå gigant har samme problem, hvilket bl.a. udmønter sig i mere eller mindre tvivlsomme tiltag som EdgeRank, der bestemmer, hvilket posts er ”relevante” for mig – med stærkt varierende held.

Jeg stiller altid Facebook på ”Most Recent”, og den knap har de fornylig fjernet til fordel for en automatisk filtrering på testbasis. Jeg har fået knappen igen, men det viser med tydelighed, at mange venner = problem for filteret. Og Google+ lægger i høj grad op til, at man får både venner og forretningsbekendtskaber samler samme sted. Man får altså Facebook + LinkedIn + Twitter i samme kasse, hvilket alt andet lige må give mange kontakter.

Google+ homescreen

Google+ forside

Integration med Googles univers

En anden lækker detalje er integrationen med andre Google-tjenester. Billeder på Picasa, bekendtskaber fra Google Contacts og Gmail samt en række andre ting er standard. Og siden mit liv allerede er i bundet op i Google, så har jeg allerede en masse ting i systemet.

Man kan fx klikke +1 på Adwords-annoncer nu, svarende til Facebooks ”synes godt om”. Er Google+ en sindrig måde at målrette reklamer endnu bedre? Det er en diskussion til en anden dag.

Google+ profilside

En Google+ profilside

Mobilt fokus

Google+ lanceres fra startet med et skarp fokus på mobile platforme. Android-app’en blev sat i søen på samme tid som desktopversionen, og iOS-udgaven er i skrivende stund lige på trapperne. Ligesom med iCloud kan Android-telefoner uploade billeder direkte, men min Galaxy S2 er på ferie hos lillebror, så kan ikke tjekke funktionen lige nu.

Går regnestykket om Google Plus op?

Google har forsøgt sig med semisociale tjenester før, i form af Wave, Buzz og til dels Orcut. Orcut er en succes i Sydamerika, men ikke en Google-opfindelse. Wave lukkede, og Buzz er aldrig blevet særlig stort.

Måske Google denne gang lykkes med projektet. Google+ kan mange af de ting, som Facebook har brugt lang tid på at lære. Det er naturligvis delvist fordi Google har lært af både egne og Facebooks fejl, men det er til gavn for brugeren.

Google+ kan meget vel blive til noget. Systemet lader til at være fint – spørgsmålet er bare, om vi har plads til flere sociale netværkssites i vores daglige gøren?