Diablo III er gamer-comfort food

written by Daniel Ord Rasmussen on June 8, 2012 in Blog with no comments

Der er efterhånden tre sfærer inden for computerspilsbranchen. Der er bro-gameren, som spiller Call of Duty. Der er livsstils-gameren, som også spiller Call of Duty, men som egentlig mener, han er lidt bedre end ham den anden. Udover CoD spiller han nemlig også Dear Easter og Limbo og en masser andre indie-ting. Endelig er der nostalgi-gameren, som kun spiller ny udgaver af spil, som udkom for 10 år siden.

Blizzard har den sidste kategori som kernesegment, for Blizzard kan åbenbart ikke andet end at genbruge deres IP’er. StarCraft, WarCraft og nu også Diablo. Diablo III er en sær succes. Let’s be honest, der er ikke sket ret meget. Men det er måske pointen.

Jeg spillede en del coop Diablo II i mine yngre dage, men jeg spillede sjældent alene. Ud fra den tanke var jeg spændt på Diablo III. Der var mange, mange problemer med at logge ind den første uge, men efter at have leget med et i ca. 15 timer forstår jeg. Det er gamer-comfort food.

Diablo III er en kendt størrelse. Jeg bliver ikke udfordret, jeg bliver ikke udsat for nye, spændende tanker. Jeg bliver kun udsat for noget, jeg kender, synes om, og kan værdsætte. Det er nemlig poleret i en helt åndsvagt høj grad. Men det manglede bare efter 10 år.

Så Diablo III er hverken nyskabende, udfordrende eller en milepæl for en industri. Men det er dælme god underholdning.